Att leva med dyslexi.

Att leva med läs- och skrivsvårigheter är ibland väldigt jobbigt. Det finns många kännetecken på att man har svårigheter. Ett av dessa är att man har svårt att skilja på höger och vänster. Detta har jag och det är tur att jag har vigselringen på fingret nu, för det är ett kännetecken för mig att det är vänster. När jag var yngre hade jag alltid två armband på den armen som hjälpmedel och associar.

En annan sak är att man har svårt för mulitiplikationstabellen. Och för att vara riktigt ärlig så kan jag inte den och under hela min skolgång har jag tragglat de olika tabellerna utan resultat.

Och det finns även andra saker som jag helt får välja bort pågrund av detta och en av dessa är att läsa textremsan när vi ser på film. Det beror helt enkelt på att jag inte hinner läsa den innan den försvinner. Och då kan man ju tycka att det är väldigt konstigt att jag har så många engelska böcker i bokhyllan, men jag har faktiskt lättare att läsa på engelska än på svenska.

Så när jag läser inlägg i bloggar där det klagas på stavning, blir jag uppriktigt ledsen, för dyslexi eller läs- och skrivsvårigheter är mycket vanligare än vad folk faktiskt tror. Jag har inga direkta siffror på det, men jag har läst att det är ca 8-10%  av landets befolkning som har någon form av svårighet med att läsa och skriva. Men mörkertalet är mycket större, eftersom de flesta faktiskt skämms över att de har svårigheter med språket och därför aldrig har sökt hjälp för det.

Då kan man ju fundera på om det är skolans fel? Jag vet att min pappa fick bråka sig till att jag skulle få hjälp i skolan. Jag hade gärna sluppit detta i alla fall, för jag älskar faktiskt att skriva trots allt, men ibland känns det bara jobbigt när jag inte kan strukturera upp min texter och bokstäverna och små ord hoppar omkring som vättvillingar på papperet. Därför slänger jag mig inte med fräsiga ord, dels för att jag inte kan stava dem och dels för att jag inte kan uttala dem. Men det finns en sak som totalt har revolutinerat min värld när det gäller att skriva och det är rättstavningsprogrammet i Word. Tänka sig att det var så texter skulle se ut.

overandout

Om Mrs Andie

ÖPPNA ÖGONEN OCH LÄS! * Otrevliga kommentarer är inte välkommna i Trädkojan! * Reklam för din knäckebrödsblogg är inte intressant! * Läs inlägget innan du lämnar en kommentar! * Skriv Sv el Svar om du svarar på en kommentar jag lämnat hos dig. * LÄS ÄVEN FRÅGOR OCH SVAR!! Visa alla inlägg av Mrs Andie

Kommentera

