Intervju med mig själv.

Andrea S. Vessman har nu släppt sin debutroman, Blossom Falls – Från Första Stund, på Vulkan.se, som är en ung-vuxen roman om tillhörighet, kärlek, vänskap och om att gå sin egen väg trots svårigheter.

Hur kom det sig att din debut blev just en ung-vuxen roman?

–          Jag vet faktiskt inte riktigt. Jag satte mig bara ner och skrev till en början på en idé som jag hade, utan att tänka för mycket på det, och medans jag skrev så utvecklades historien till något jag ansåg kunde nå ut till just den guppen av läsare.

Och hur fick du idén till boken?

–          När jag väl bestämt mig för att prova på om jag kunde skriva en bok eller inte, så kom den faktiskt av sig själv så fort jag lade fingrarna på tangentbordet. Från början var det nog mest ett sätt att bevisa för mig själv att jag faktiskt kunde göra något liknande.

Hur kom du på titeln?

–          Det var faktiskt min make som hittade på Blossom Falls och jag föll direkt för det. Och så fick det bli namnet på den fiktiva staden där historien utspelar sig. Undertiteln, Från Första Stund, kom till av den anledningen att vi båda tyckte att varje del i bokserien borde ha en specifik titel som speglar handlingen i var och en av dem.

Så det ska alltså komma fler böcker om Blossom Falls?

–          Det är i alla fall tanken. Planen är faktiskt att man ska kunna följa karaktärerna i totalt sex böcker.

Och på tal om karaktärerna. Hur mycket av dig själv finns det i bokens huvudperson, Chloé?

–          Inte så mycket som man kanske skulle kunna tro, men visst finns det en del. Och på sätt och vis så är väl alla karaktärerna en förlängning av mig själv på ett eller annat sätt. Det starkaste är nog känslan av att känna sig annorlunda och vilja platsa in. Sen så finns det ju egenskaper hos dem som jag gärna önskade att jag själv hade.

Hur ser du förresten på författarlivet? Vad är det som lockar dig mest av det?

–          Jag gillar enskildheten och att få skapa min egen värld. Jag är lite av en ensamvarg och författandet är ju ett väldigt ensamt yrke.

Så hur kom det sig att du valde att publicera din bok via Vulkan.se?

–          Jag läste deras användaravtal, samt deras manifest, och det stämde överens med mina egna tankar kring bokpublicering. Dessutom så tycker jag att print-on-demand konceptet är väldigt bra.

Och vad läster du själv för böcker?

–          Jag läser mest sådana böcker med likartad stil av det jag själv skriver. Dels för att få inspiration och för att jag tycker om sättet de är skrivna på. Språket är lätt, vilket är viktigt för mig då jag har dyslexi.

Är det något speciellt du läser för stunden?

–          Jag läser faktiskt på en trädgårdsbok.

Varför gör du det?

–          För det finns inga författare som är så bra på att beskriva texturer, dofter och färger som just författare till trädgårdsböcker. Och det är ett väldigt bra sett för mig att utveckla en egen fingertoppskänsla för hur jag ska kunna beskriva miljöer lika målande som dessa författare. Det är ett knep som jag har plockat upp under resans gång.

Där ser man. Och är det något du ser fram emot att läsa i framtiden?

–          Jag ser verkligen fram emot att läsa andra delen i Frost-serien av Maggie Stiefvater så fort den har översatts på svenska.

Har du några tips på böcker du tycker man ska läsa om man tycker om din bok?

 

–          Självklart så tipsar jag då om Frost av Maggie Stiefvater. Sedan en bok som heter Fallen Ängel av Becca Fitzpatrick. Och Simon och Sophie av Emma Granholm och så den rätt så självklara Twilight-serien.

 

Är det viktigt med lyckliga slut?

–          Ja och nej. Egentligen handlar det väl mest om att det är en hållbar historia som får en att vilja ha mer.

Så vad kan vi se fram emot härnäst när det gäller Blossom Falls?

–          Just nu så inväntas korrekturläsningen av den andra delen i serien, som går under arbetstiteln Ur Andra Ögon, och som är planerad att släppas någon gång under våren 2011.

Vad spännande. Och med så tackar vi för den här gången.

–          Tack själv.

Om Mrs Andie

ÖPPNA ÖGONEN OCH LÄS! * Otrevliga kommentarer är inte välkommna i Trädkojan! * Reklam för din knäckebrödsblogg är inte intressant! * Läs inlägget innan du lämnar en kommentar! * Skriv Sv el Svar om du svarar på en kommentar jag lämnat hos dig. * LÄS ÄVEN FRÅGOR OCH SVAR!! Visa alla inlägg av Mrs Andie

Kommentera

